Triggerpoint massagetherapie is een diepe, manuele massage op de te behandelen spieren en wordt aanbevolen als alternatief voor Dry Needling.

De volgende klachten worden onder andere behandeld met Triggerpoint massage.

• Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn; hoofdpijn na whiplash.

• Pijn in nek- en kaakregio (zoals bruxisme of stressklachten).

• RSI/ Klachten aan arm, nek, schouder en hand, zoals tenniselleboog, golferselleboog, etc.).

• Rugpijn.

• Pijn aan benen en voeten (o.a. hielspoor, shin splints).

• Krachtverlies en bewegingsbeperking door overbelasting van spieren.

• Krachtverlies en bewegingsbeperking van spieren ná operatieve ingrepen.

Hoe werkt het?

Pijn, krachtverlies en bewegingsbeperking worden vaak veroorzaakt door overbelasting van spieren. Er kunnen dan zogenaamde ‘myofasciale triggerpoints’ ontstaan. Deze voelen aan als harde plekjes en strakke bandjes in de spieren. Op deze plekken is de spier slecht doorbloed, waardoor pijnsignalen aan het zenuwstelsel worden afgegeven. Door op deze plekken te masseren wordt de doorbloeding gestimuleerd, wordt de pijn verminderd en kan de spier weer optimaal bewegen.

Soms is de oorzaak van de pijn op een andere plek in het lichaam te vinden, dan waar deze wordt gevoeld. Er is dan sprake van zogenaamde afgeleide pijn (of ‘referred pain’). Door middel van spiertesten wordt eerst nagegaan waar de mogelijke oorzaak van het ‘probleem’ zich bevindt.

Na de massage worden de behandelde spieren gestretcht, zodat de spier voor langere tijd in een ontspannen toestand blijft. Dit verduurzaamt het uiteindelijke resultaat.

Triggerpoint massagetherapie valt onder het tarief van een normale fysiotherapiebehandeling.

Triggerpoint massagetherapie

Voor iedereen die hardnekkige pijn ervaart

Fysiotherapie Jonkerbos | Weg door Jonkerbos 26 | 6532 SZ Nijmegen | 06-43581497