Dry needling is een zeer effectieve fysiotherapeutische behandelmethode die wordt gebruikt voor pijnbestrijding en uiteenlopende klachten aan het bewegingsapparaat. Denk hierbij aan:

• hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn, hoofdpijn na whiplash, pijn door hoesten en inspanning etc.;

• pijn in nek- en kaakregio (zoals bruxisme of stressklachten);

• RSI/Klachten aan arm, nek, schouder en hand, zoals tenniselleboog, golferselleboog, frozen shoulder etc.;

• rug-, heup- en liespijn;

• pijn aan benen en voeten (o.a. hielspoor, shin splints);

• krachtverlies en bewegingsbeperking door overbelasting van spieren;

• krachtverlies en bewegingsbeperking van spieren ná operatieve ingrepen;

• pijnlijke littekens;

• pijn door radiculopathie.

Hoe werkt het?

Pijn, krachtverlies en bewegingsbeperking worden vaak veroorzaakt door overbelasting van spieren. Er kunnen dan zogenaamde ‘myofasciale triggerpoints’ ontstaan. Deze voelen aan als harde knoopjes en strakke bandjes in de spieren. Op deze plekken is de spier slecht doorbloed, waardoor pijnsignalen aan het zenuwstelsel worden afgegeven. Door deze plekken met een ultradunne acupunctuurnaald aan te prikken wordt de doorbloeding gestimuleerd, wordt de pijn verminderd en kan de spier weer optimaal bewegen.

Tijdens de behandeling voelt u een klein prikje van de naald, en mogelijk een schokje. Dit is een onwillekeurige samentrekking van de spiervezels, die ervoor zorgt dat de spier meteen ontspant en de spierstofwisseling herstelt. Na de behandeling kan de spier enkele uren wat stijf of beurs aanvoelen, maar dit verdwijnt snel. Het resultaat van de behandeling is meestal direct merkbaar, soms na enkele dagen.

Littekenbehandeling

Littekenweefsel kan worden behandeld door middel van oppervlakkige dry needling. Het naaldje gaat dan niet verder dan de huid. Littekens worden op deze manier soepel gemaakt waardoor blokkades verminderen of worden opgeheven. Dit heeft een positief effect op pijnklachten en op de mogelijkheden tot bewegen.

Radiculopathie

Pijn door radiculopathie (een beknelde zenuwwortel) kan ook worden behandeld met dry needling. Bij deze techniek wordt het betrokken deel van de wervelkolom oppervlakkig aangeprikt met een acupunctuurnaaldje, dat lokale pijn aan ledematen doet verminderen.

Contra-indicaties

Ons motto is: veiligheid vóór alles! Dry needling wordt daarom nooit toegepast bij:

• allergie voor metaal;

• angst voor naalden;

• aanwezigheid van een infectie;

• oedeem in de te behandelen regio;

• gebruik van bloedverdunnende medicijnen.

Dry needling valt onder het tarief van een normale fysiotherapiebehandeling.

Dry needling

Voor iedereen die niet bang is voor naalden

Fysiotherapie Jonkerbos | Weg door Jonkerbos 26 | 6532 SZ Nijmegen | 06-43581497